In perioada 30 iunie-3 iulie, o delegatie din orasul Heze, provincia Shandong a vizitat Romania, dupa o alta vizita de lucru in Bulgaria. Din delegatie insotita de catre Constantin Vuscan, profesor la Colegiul de Științe și Arte a Universitatii de Petrol din Qingdao și Osten Zeng Xudong, CEO Phoenix Tour și membru în Colegiul Național de Conducere al Casei Româno-Chineze, au facut parte doamnele Yang Yanling, Director al Departamentului de Publicitate al Districtului Dingtao și Zheng Qiaoling, Director Adjunct al Districtului Mudan, responsabila cu activitatea de productie bujori (mudan).
Mudan (Bujorul) este floarea simbol al orașului Heze. Cel mai vechi document despre bujor este în Classic of Poetry (诗经), scris cu aproximativ 3.000 de ani in urmă. Bujorul este un simbol al onoarei, păcii, bogăției, iubirii, aristocrației și frumuseții feminine. Există 9 tipuri de bujori dupa culori: roșu, alb, violet, galben, albastru, verde, negru, roz și multi-colorat.
Sambata dimineata delegatia a vizitat compania Fresh Flowers din Calarasi, cel mai mare producator de flori taiate din Romania si prima firma care a cultivat bujori in Romania. Discutia a fost una informativa, despre caracteristicile culturii de bujori in Romania in comparatie cu cea din China, ca apoi sa continue cu posibilitati de cooperare in cresterea bujorilor chinezesti. Urmeaza ca delegatia odata intoarsa in China, impreuna cu specialistii din Heze, sa identifice cele mai potrivite soiuri de bujori, ale caror seminte sa fie apoi trimise in Romania, prin intermediul USAMV Cluj. Se doreste si organizarea unor activitati specifice cresterii bujorilor in luna aprilie 2024, concomitent Heze-Bucuresti-Cluj.
In 2023 Orașul Heze din provincia Shandong, cunoscut drept „capitala bujorului” din China, a lansat un centru de comercializare a florilor proaspete, într-o colaborare strategică cu cea mai mare piață de comercializare a florilor proaspete din Asia, Kunming International Flora Auction Trading Center (KIFA) din sud-vestul provinciei Yunnan din China.
Centrul comercial Heze se va concentra în principal pe bujor și va asigura bujor proaspăt tăiat de înaltă calitate asigurat printr-un management meticulos al calității, aprovizionării și al logisticii. În ultimii ani, consumul de flori proaspete tăiate tinde spre produse de nivel înalt, certificate, iar bujorul este unul dintre ele.
Heze are o istorie de cultivare a bujorului care datează de peste 1.500 de ani și s-a dezvoltat în cea mai mare bază din China pentru producția, cercetarea, exportul și observarea bujorului, cu cele mai multe soiuri de flori de bujor din lume. Cu plantații care acoperă un total de 32.000 de hectare, industria bujorului Heze a generat venituri de aproape 10,2 miliarde de yuani (aproximativ 1,5 miliarde de dolari) în 2022. Produsele de bujor sunt exportate în peste 30 de țări și regiuni de pe glob, inclusiv Statele Unite, Franța, Germania și Japonia precizeaza cgtn.com.
Cele mai recente statistici susțin că, până în 2024, piața mondială a florilor va atinge aproximativ 57.400 de milioane de dolari. Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de 2019, când piața valora 42.400 milioane de dolari. Statistica de față se referă în principal la Europa, America de Nord, America de Sud, Orientul Mijlociu și Africa.
Când vine vorba de mărimea pieței de export, statisticile industriei florilor arată că Olanda este pe primul loc, urmată de Columbia, Ecuador, Kenya și Etiopia. Pe de altă parte, Statele Unite, Europa și Japonia sunt cei mai mari importatori. Între 2020 și 2025, se așteaptă ca piața floriculturii din Olanda să se dezvolte la un CAGR (rata anuală compusă de creștere) de 6,3%.
Potrivit ziarului The Washington Post, cel mai mare producător mondial de trandafiri este Ecuador. În ceea ce privește Kenya, pe baza statisticilor industriei floriculturii, s-a ajuns la concluzia că peste 500.000 de kenieni depind de acest sector de activitate. Acest număr include, de asemenea, mai mult de 100.000 de lucrători agricoli. Cu o cotă de piață de 38%, Kenya este principalul exportator de trandafiri tăiați către UE, iar principalele flori produse în această țară sunt Alstroemeria, trandafirii, garoafele, hypericum, Lily Eryngiums și Gypsophila. De altfel, din Kenya florile sunt exportate în peste 60 de țări.
Thailanda este cel mai mare exportator de orhidee tropicale din lume (aici există peste 1.000 de specii de orhidee). După cum arată statisticile din industria orhideelor din 2018, exporturile respective aduc anual Thailandei 2,5 miliarde de baht (peste 81 de milioane de dolari). Aproximativ 40% din producția de orhidee din Thailanda este exportată, iar restul de 60% este utilizat pe plan intern.
În China, florile sunt simbolurile iubirii și fericirii. Pentru moment, China nu este un mare competitor în industria florilor, totuși țara are un potențial uriaș. China, cu o populație totală de peste 1,40 miliarde de cetățeni, are o putere de cumpărare uriasă, cu multe posibilități și oportunități.
Industria floricolă chineză da semnale puternice de extindere pe piața internațională a florilor. Conform fruitnet.com, tara a semnat inca din anul 2005 un acord de standarde de mediu cu organizația olandeză de certificare MPS, printre semnatari fiind Asociația Florilor Chineze, Administrația de Certificare și Acreditare a Republicii Populare Chineze și departamente guvernamentale.
Grupul olandez va evalua calitatea floriculturii chineze și se va asigura că sunt respectate standardele de mediu. Acest lucru a permis Chinei să performeze in față celor 4.000 de membri MPS din întreaga lume.
Statele Unite ale Americii, Rusia și Germania sunt principalii cumpărători de flori, dar Țările de Jos sunt în continuare centrul industriei florilor cu lalele. Cu toate acestea, cererea de flori este în creștere în China. Laleaua este de ani de zile cel mai exportat bulb de flori cu o pondere de 33%. În 2014, peste 2 miliarde de lalele au fost exportate în întreaga lume. După lalele, crinul este cel mai exportat bulb de flori, cu 1,1 miliarde de crini la nivel mondial. China a raportat în mod expres că Țările de Jos este singura țară din UE care poate exporta bulbi de flori în China. Există o interdicție a importului de bulbi de flori din toate celelalte state membre ale UE. Exportul direct din alte state membre ale UE sau reexportul prin Țările de Jos în China nu este permis. Cu alte cuvinte, Olanda are un mare avantaj pe piața horticulturii din China în comparație cu alte țări, precizeaza seoagencychina.com.
Locația principală pentru producția de flori din China este situată în provincia Yunnan.
Producție de floricultură din China acoperă aproximativ 140.000 de hectare și are aproximativ 5.000 de exploatații eligibile pentru evaluare. Cu toate acestea, în 2005 exporta doar un număr mic de plante în ghivece. Sectorul s-a dezvoltat rapid odată cu creșterea dezvoltării economice și creșterea veniturilor poporului chinez. În 2013, în jur de 800.000 de fermieri din provincia Yunnan cultivau flori pe 70.000 de hectare de teren, iar industria a angajat peste 3,5 milioane de oameni în 2014. Asia este deja cea mai importantă piață în ceea ce privește producătorii chinezi. Cu toate acestea, exporturile lor directe, precum și reexporturile se fac prin piața olandeză din Aalsmeer si ajung în întreaga lume. Pe piata interna, conform daxueconsulting.com, in 2016 principalii clienti de flori in China, din punct de vedere al cantității erau: 33% guvernul, 30% întreprinderile si 37% persoanele fizice. În ciuda unei piețe interne in crestere, exporturile rămâneau o provocare pentru multe țări din Asia. China a reușit să iasă în evidență ca producător internațional. Cu doar câțiva ani pe plan internațional, țara și-a crescut exporturile la 90 de milioane USD, in anul 2016. Datorită costului scăzut al forței de muncă precum și disponibilității terenului (gigantul oriental avand in 2016 aproximativ 636 de hectare cultivate).
Daca in 2018 China nu se afla in top 10 producatori sau importatori de flori, acum se regaseste in top 10 exportatori de flori conform joinbizvibe. O măsură care a fost luată in acea perioada a fost investiția de aproximativ 26 de milioane USD pentru construirea unei piețe de licitații și a unui centru logistic. Toate aceste măsuri au ajutat piața să se dezvolte rapid, într-o perioadă de patru ani, cu o creștere cu 400% a exporturilor de flori tăiate.
În 2015, în Dounan a fost înființat un nou centru de tranzacționare electronică. Sistemul folosește un mecanism similar cu licitațiile de flori din Țările de Jos – pornind de la un preț cerut mai mare și licitare pentru un preț mai mic. Licitația începe după-amiaza și fiecare tranzacție este stabilită în cinci secunde.
In Dounan din Kunming exista cel mai mare centru comercial de flori din China –considerat cel mai mare din Asia, cu 70% din florile vândute în China, care a vândut aproape șapte miliarde de flori inaintea pandemiei. Mii de vânzători vin zilnic la Centrul Internațional de Flori Dounan din Kunming, capitala provinciei Yunnan din sud-vestul Chinei. Piața este împărțită în sectiuni de vânzare cu amănuntul și cu ridicata. Vânzările cu amănuntul pentru un magazin se pot ridica la aproximativ 2.000 de flori. La sfarsitul programului încep vânzările cu ridicata. Aproximativ 20.000 de cumpărători participa și milioane de flori sunt vândute în prima oră.
În timp ce Centrul Internațional de Flori Dounan este cel mai mare din Asia și al doilea din lume ca volum, doar 10% din florile Dounan ajung pe piețele externe. Experții spun că provocările cu care se confruntă florile din China sunt blocajele logistice și lipsa standardelor de calitate care nu pot concura cu omologii lor olandezi și germani.
Piața online de flori din China a atins aproximativ 89,69 miliarde de yuani în 2021, o creștere de la aproximativ 72,06 miliarde de yuani în anul precedent. Comerțul electronic cu flori din China este în creștere datorită dezvoltării serviciilor de logistică, dimensiunea pieței sale fiind așteptată să ajungă la 164,4 miliarde de yuani până în 2025.
Un total de 10,26 miliarde de tulpini de flori proaspăt tăiate au fost vândute pe piața de flori Dounan în 2021, o creștere cu 25 la sută față de anul precedent. Ca un barometru al pieței de flori din China, Kunming a văzut, de asemenea, că volumul său comercial în 2021 a atins 11,2 miliarde de yuani (aproximativ 1,8 miliarde de dolari), în creștere cu 38% față de anul precedent.
Devenind cea mai mare piață de flori proaspete tăiate din China, atât în ceea ce privește volumul comercial, cât și valoarea exporturilor, timp de 23 de ani consecutiv, Dounan a devenit cea mai mare piață de comercializare a florilor proaspete tăiate din Asia, cu un portofoliu de produse de flori proaspete, bonsai, verde. răsaduri și materiale de grădinărit.
Comerțul poate fi efectuat atât la fața locului, cât și prin intermediul serviciilor de licitație electronică. În prezent, 40.000 din cei 70.000 de rezidenți permanenți din Dounan sunt angajați în industria florilor. În doar trei decenii, orașul s-a extins dintr-o zonă rurală în cea mai mare piață de flori din Asia, furnizând peste trei sferturi din florile tăiate ale țării și exportând în întreaga regiune.
Dounan are ca prioritate sa fie cel mai mare jucător din lume, dar deși rivalizează cu marele exportator internațional – Țările de Jos în ceea ce privește volumul, mai are de făcut un mare pas înainte pentru a deveni o adevărată putere de seră globală.
Mao Haipeng, de la Yunnan Dounan Flower Industry Group, care conduce piețele fizice majore din Dounan, a declarat că cererea este atât de mare încât aproximativ 300.000 de fermieri cultivau 1,5 milioane de hectare de flori în provincie, în creștere față de ani 1990 cand doar câtiva zeci de cultivatori cultivau pe mai puțin de 10.000 de hectare.
Exporturile anuale de flori tăiate ale țării au crescut de la 6,5 milioane USD în 2002 la peste 250 milioane USD n 2019, 70% dintre acestea ajungând în alte țări asiatice, arată cifrele oficiale.
China a furnizat 48% din importurile de flori tăiate din Coreea de Sud, 44% din Hong Kong și 12% din Japonia în 2016, potrivit datelor de la Observatorul pentru Complexitatea Economică al MIT.
Dounan este acum legat strand de piața de flori Aalsmeer din Țările de Jos, cel mai important centru comercial din lume, în ceea ce privește volumul de flori vândute. Dar pentru toată această creștere, China reprezintă doar 1,3% din valoarea exporturilor globale. Marea problema este calitatea.
„Calitatea este punctul slab al industriei”, a spus Mao. „Ne apropiem de Europa în ceea ce privește volumul tranzacțiilor, dar prețul mediu nici măcar nu este aproape.”
Wang a spus că rădăcina problemei a fost tehnologia slabă de creștere și procesare. Spre deosebire de omologii lor de peste ocean, fermierii din Yunnan au început abia să folosească sere, care protejeaza plantele de dăunători, boli și frig.
Firma lui Wang a angajat, de asemenea, un expert horticol din Kenya, un alt exportator important de flori, pentru a le arăta fermierilor furnizori cum pot să-și îmbunătățească produsul și să-și prelungească perioada de valabilitate.
În prezent, în Kunming International Flora Auction Trading Center, peste 1.500 de soiuri de flori proaspăt tăiate din peste 40 de categorii, cum ar fi trandafir, margaretă Barberton, garoafa și hortensie, au fost comercializate în peste 50 de țări și regiuni, inclusiv Thailanda, Japonia. , Singapore, Rusia și Australia prin tranzacții de licitație.
Potrivit unui raport de piață recent al MarketResearch, piața globală a florilor a fost evaluată în jur de 67,3 miliarde USD în 2017 și se estimează că va atinge o valoare de 103,9 miliarde USD până în 2026, înregistrând un CAGR de 5% în perioada de prognoză.
Dintre piețele regionale, Europa este cea mai mare piață de flori în ceea ce privește producția și comercializarea florilor, reprezentând aproximativ 40% din veniturile industriei florilor globale. Țările de Jos sunt liderul mondial în producția și comercializarea de flori, inclusiv lalele și crizanteme. În plus, Marea Britanie și Germania sunt vârful de lance a pieței regionale in cee ace priveste pieța în creștere a florilor tăiate și a plantelor ornamentale.
Asia Pacific este o piață de flori cu creștere rapidă în lume, reprezentând în prezent peste 20% din veniturile pieței globale de flori. Numărul tot mai mare de cultivatori de flori, determinat de creșterea rapidă a cererii de flori în țări precum China, Japonia și India, este de așteptat să stimuleze piața floriculturii din Asia Pacific în următorii câțiva ani.
Conform AGERPRES, anul 2023 este cel mai bun an din istorie pentru piața florilor din România – in perioada 1 – 8 martie, românii au cumpărat flori de 32 de milioane de euro. Peste 3.000 de firme se bat pe o piață pentru care luna martie reprezintă apogeul vânzărilor de peste an.
Datele preliminarii arată că, în 2021, ultimul an pentru care Ministerul Finanțelor prezintă datele financiare finale, business-ul cu flori din țara noastră a depășit 2,2 miliarde de lei, iar în 2023, pe fondul creșterii prețurilor, afacerile din acest sector vor depăși 2,5 miliarde de lei. Firmele din acest sector raportau în 2021 capitaluri în creștere la 33,4 milioane de lei față de 12,8 milioane lei în urmă cu 10 ani. Spre comparație, cu 10 ani în urmă, afacerile companiilor de profil abia depășeau 401 milioane lei.
Și profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 15,1 milioane lei în 2011 la 188 milioane lei în 2021. În 2023, analiștii Frames se așteaptă la un profit de 250 milioane de lei.
Potrivit analizei Frames, în piața florilor din România activau, în 2021, 3.111 companii cu 5.215 angajați, față de 1.454 de firme câte erau înregistrate în urmă cu 10 ani. Cele mai multe firme specializate se aflau, în 2021, în București (508), Cluj (178), Constanța (148), Ilfov (143), Brașov (114) și Timiș (113).
Printre cei mai importanți jucători din sectorul comerțului cu flori și alte plante se află Diva Sol SRL (277,4 milioane lei cifra de afaceri în 2021), Agroland Business System SA (188,6 milioane lei), Pet Network Europe SRL (95,4 milioane lei) și Spic Agro SRL (55,2 milioane lei).
T.H.