Filmul, punte culturală între două țări
Cu entuziasm și aplauze în a fost primită cinematografia românească în China, țara unde funcționează 39000 de cinematografe, având peste 125 de milioane de spectatori și 700 de milioane de dolari încasați din biletele vândute în sălile de cinema, în 2016. Este o piață imensă pe care a intrat filmul românesc, grație primei ediții a Festivalului de Film Românesc din China, organizat în ultima parte a anului trecut la Beijing, Shanghai și Xi’an, pe durata a 10 zile. Ceremonia de deschidere a avut loc la cinematograful Cinema Palace din Beijing în prezenţa a numeroşi oficiali chinezi şi români, regizori și artiști, dar şi a unor reprezentanţi ai cinematografiei din România și China.
Evenimentul a fost organizat de Compania de Promovare pe Plan Internaţional a Filmului Chinezesc, Institutul Cultural Român, distribuitorul Cinemagix şi Casa Româno-Chineză, cu sprijinul acordat de Administraţia de Stat pentru Presă, Publicaţii, Radio, Film şi Televiziune din China şi Centrul Naţional al Cinematografiei din România. Partenerii festivalului: Institutul Cultural Român și Ambasada României la Beijing, Consulatul României la Shanghai şi cinematograful Cinema Palace. Festivalul a avut loc în baza protocolului semnat, în 2014, de Centrul Naţional al Cinematografiei din România şi Administraţia de Stat pentru Presă, Publicaţii, Radio, Film şi Televiziune din China.
Programul festivalului cu două gale de deschidere a inclus cele mai recente producții cinematografice românești, cum sunt Sieranevada, în regia lui Cristi Puiu, Dincolo de calea ferată, regia Cătălin Mitulescu, Kyra Kyralina, regia Dan Pița, Doar cu buletinul la Paris, regia Șerban Marinescu, și Carmen, regia Doru Nițescu, precum și documentarul Descoperă România cu Peter Hurley, realizat de Agerpres, proiecțiile având loc în trei mari orașe din China- Beijing, Shanghai și Xi’an . Directorul Centrului Național al Cinematografiei din România, Anca Mitran, este de părere că festivalul constituie începutul unor colaborări între cinematografiile naționale din China și România și să continue în fiecare an, prin prelungirea protocolului semnat, în 2014, de CNC și Administrația de Stat pentru Presă, Publicații, Radio, Film și Televiziune din China. “Ştim că în decursul timpului, publicul chinez a avut ocazia să cunoască opera cineştilor români din anii 80 prin filme ca „Pe valurile Dunării„ – Liviu Ciulei, ”Ultimul cartuş” – Sergiu Nicolaescu, dar iată că acum dorim să aducem în atenţie şi creaţii contemporane ale cinematografiei româneşti “, a ținut să arate directorul CNC, conform Agerpres.
La rândul său, Wang Wei, director adjunct al Administrației Municipale pentru Cultură, Radio, Film și Televiziune, s-a declarat convins că “publicul chinez poate cunoaște mai bine România, cultura română și tradițiile românești” prin intermediul filmelor prezentate în cadrul festivalului. O altă opinie a venit din partea lui Zhong Hongseng, directorul Biroului de Film din cadrul aceleași Administrații, care a afirmat: „Cinematografia românească este cunoscută de publicul chinez de peste 40 de ani(…)Ne dorim să dezvoltăm relații de colaborare și coproducții prin intermediul Institutului Cultural Român. De asemenea, vrem să îi invităm pe cineaștii români la festivalurile noastre, tot prin intermediul ICR, care reprezintă o punte culturală între cele două țări.
La intalnirea cu delegatia romana, oficialitatile chineze au multumit inca o data initiatorului acestor proiecte, domnului Nicolae Dumitru, secretar general al Casei Romano-Chineze si domnului Tibi Haliță pentru stradania deosebita in gestioarea evenimentelor si mai ales pentru efortul deosebit de a lucra concomitent cu trei echipe manageriale, la evenimentul din 2014.
Regizorii Doru Nițescu și Cătălin Mitulescu, prezenți la festival, consideră că România, față de alte țări, are avantajul unei relații de lungă durată cu China în domeniul cultural, care, acum, datorită deschiderii reprezentanței ICR de la Beijing, poate fi fructificată. „Institutul Cultural Român e prima interfață culturală față de China, iar deschiderea acestei reprezentanțe poate aduce beneficii uriașe artiștilor români. Scopul acestui festival este în primul rând acela de a prezenta chinezilor perspectiva românească”, a afirmat Doru Nițescu, regizorul filmului Carmen, prezentat în cadrul festivalului, nominalizat în 2014 la Festivalul Internațional de Film de la Beijing.
Producțiile de film românești sunt deosebit de apreciate de publicul chinez , în ultimii anii fiind difuzate pe diferite canale nu mai puțin de 17 filme , atât producții vechi, realizate înainte de 1989,cât și cele din Noul val, cum este filmul Pozitia copilului. Din delegația română care a participat la festival au făcut parte: regizorii Dan Pița, Cătălin Mitulescu, Șerban Marinescu, Doru Nițescu, Nicolae Mărgineanu, actorii Ada Condeescu și Dorel Vișan, producătorul Bogdan Moncea, Bogdan Ficeac (director general DAClN-SARA), Carmen Mitran (director general Centrul National al Cinematografiei), Carmen Tripăduș (director Cinemagix), Tibi Haliță (director Casa Româno-Chineză).Printre invitaţii chinezi s-au aflat Li Gouqi, director adjunct al Biroului de Film al Administraţiei de Stat pentru Presă, Publicaţii, Radio, Film şi Televiziune, Jiang Xiaoling, director adjunct al Departamentului Internaţional al Biroului de Film al Administraţiei de Stat pentru Presă, Publicaţii, Radio, Film şi Televiziune, Gu Guoqing, director al Companiei pentru Promovarea Internaţională a Filmului Chinezesc.