În perioada 17-26 octombrie 2017, am participat la a XIX-a ediție a Festivalului Internațional de Artele Spectacolului de la Shanghai. Cu aceast prilej, organizatorii evenimentului din China împreună cu responsabilii Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu au hotărât să își reunească forțele și să aniverseze, în anul 2018, 20 de ani de existență a Festivalului de la Shanghai și 25 de ani de continuitate a Festivalului de la Sibiu. Este o decizie luată de comun acord care semnifică faptul că în următorii trei ani vom colabora atât pentru producerea de spectacole, cât și pentru a dezvolta proiecte bilaterale și internaționale în zona teatrului, a muzicii, a spectacolelor de stradă, a dansului. În același timp, încercăm să ne promovăm reciproc evenimentele atât în cadrul celor două festivaluri, cât și în cadrul Burselor de Spectacole, sprijinindu-ne reciproc în dialogul internațional pe care îl dezvoltăm la nivel mondial.
Faptul că în cadrul festivalului de la Shanghai s-a dezvoltat rețeaua Silk Road, în care sunt 38 de țări participante de pe aproape toate continentele, este grăitor în ceea ce înseamnă cooperarea și puterea de a dezvolta proiecte împreună. În aceeași măsură, faptul că ambele festivaluri sprijină venirea în China a spectacolelor din cele 38 de țări care participă la Silk Road, dar și a companiilor din China țărilr respective, este un angajament cu totul și cu totul extraordinar pentru toți artiștii pe care de fapt îi reprezentăm.De asemenea, să nu uităm și de celălalt proiect atât de important, dezvoltat de China împreună cu țările din Europa Centrală și de Est, prin care reușim să ducem spectacole din cele 17 țări (16 +1), care au aderat la această platformă. Avem în vedere dezvoltarea unei dimensiuni educaționale în acest proiect, prin asocierea școlilor de teatru, de dans, de muzică și încercarea de dezvoltare a unor Universități de vară în care sunt participanți din cele 17 țări implicate.
Gândim împreună ca să putem identifica și zonele de susținere financiară – în afară de cele clasice precum Ministerul Culturii, Institutul Cultural Român, Institutul Confucius – vorbesc de investitorii privați, de bănci, de structuri care au început să se implice atât la nivelul Chinei, cât și la nivelul României în ceea ce înseamnă aceste schimburi atât de pline de profit cultural și educațional, dar și cu o investiție în ceea ce înseamnă comunitățile pe care le reprezentăm.
Constantin Chiriac, Președintele Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS). Director general, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu.